Klachtencommissie: wie zijn we en wat doen we?

In 2018 is de klachtencommissie van de tennisvereniging De Delftse Hout ingesteld door de ALV.  De samenstelling van de commissie is nu als volgt: Han de Lange, Yvon van Houdt en Hans Jansen.

Waarschijnlijk zijn we de commissie die het minste werk heeft gehad in de afgelopen drie jaar. Ook afgelopen jaar hebben we geen enkele klacht ontvangen. Dat vinden we best fijn, het betekent blijkbaar dat er geen klachten zijn geweest. Toch willen we willen graag op een rij zetten waarom een klachtencommissie bestaat.

Wat doet een klachtencommissie?

Een tennisvereniging draait op vrijwilligers. Al het werk doen mensen onbetaald. Omdat ze houden van tennis, van de club en van de gezelligheid van de vereniging. Overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Zeker bij zo’n grote vereniging als die van ons. Juist dan is het goed dat er een plek is waar je naar toe kunt als je vindt dat je niet goed bent behandeld, dat het beleid van de vereniging niet goed wordt toegepast, etc. Probeer er eerst onderling uit te komen. Lukt dat niet of is de oplossing niet bevredigend dan kun je bij de klachtencommissie terecht. Een geschil of ontevredenheid komt door een klachtencommissie aan de oppervlakte. Dat maakt de vereniging sterker. Een klachtencommissie bestaat uit eigen leden die de vereniging van binnen uit kennen.

Wat doet een klachtencommissie niet?

We maken geen beleid. De ALV en het bestuur bepalen het beleid. De klachtencommissie kan wel in actie komen als het beleid niet (uniform) wordt toegepast. Als je het niet eens bent met beleid, dan hoort dat bij de ALV thuis.

Is de klachtencommissie ook vertrouwenspersoon?

Nee. Daarvoor kun je terecht bij de tennisbond, de KNLTB. Die heeft onafhankelijke en geschoolde vertrouwenspersonen waar je terecht kunt. Zie de website van de KNLTB.

Waar kan ik meer informatie vinden?

Het reglement, een stroomschema en het emailadres van de klachtencommissie zijn onderaan de pagina met verenigingsinformatie te vinden.